Geplaatst door Hans
Roodenburg op 19 december, 2011 - 20:00
Opnieuw gedonder in
het hbo. Was vroeger alles beter? Het onderwijs in
ieder geval wel.
Dit weekend werden we
getrakteerd op het zoveelste schandaal in onderwijsland. Na de eerdere affaire
rond Hogeschool Inholland, geleid door VVD-politicus Geert Dales, gaat het nu
over massale
diploma-fraude bij de Hogeschool van Amsterdam, tegenwoordig geleid door
PvdA-politica Jet Bussemaker (Wat doen die uitgerangeerde politici toch op dit
soort posten?). De beschuldigingen worden overigens door de betrokken
instelling vooralsnog tegengesproken.
Hoe het ook zij, dat er van
alles goed mis is met het Nederlandse onderwijs - en niet alleen met het hbo - dat lijkt wel duidelijk. Onderwijzers die niet
kunnen spellen en rekenen, het mbo als
jeugdhulpverlening, buitenlandse studenten die op kosten van de Nederlandse
belastingbetaler aan onze universiteiten studeren, hoogleraarsbenoemingen voor
Youp van 't Hek en Wim de Bie, doorgeschoten fusies, prestigieuze gebouwen,
megasalarissen van bestuurders, en vooral managers, heel veel managers.
Schoolmanagers? Waar zijn
die in godsnaam goed voor? De middelbare school die ik in de jaren vijftig
bezocht had ruw geschat 750 leerlingen. Het personeel bestond bijna uitsluitend
uit - overwegend academisch gevormde - leraren. Het management was in handen
van een rector en een conrector die beiden niet alleen leiding gaven aan de
school, maar daarnaast ook nog les gaven. Het niet-onderwijzend
personeel bestond uit twee administratieve krachten, een amanuensis, een
conciërge en een stoker, tevens klusjesman. Deze school draaide als een
geoliede machine en het onderwijs was van hoge kwaliteit.
Het is helemaal misgegaan
met het verzelfstandigen van de onderwijsinstellingen, dus het op afstand
plaatsen ten opzichte van de regelneven op het
ministerie van onderwijs in Zoetermeer. De bemoeizucht van dit ministerie werd
door de scholen - niet geheel ten onrechte - vaak als
uitermate hinderlijk ervaren. Maar de verzelfstandiging, met bijbehorende
perverse prikkels zoals bekostiging op basis van het aantal uitgereikte
diploma's, is vervolgens veel te ver doorgeschoten. De bestuurders van
onderwijsinstellingen konden de weelde van al die zakken met geld die vanuit
Zoetermeer en tegenwoordig Den Haag maar bleven binnenkomen niet dragen. De
gevolgen: verspilling, graaicultuur en teruglopende kwaliteit van het
onderwijs. En dan hebben we het nog niet eens gehad over modieuze onzin als
competentiegericht leren.
En de politiek? Die stond
erbij en keek ernaar. Er kwam wel een parlementaire
onderzoekscommissie die een aantal behartenswaardige punten van kritiek
aandroeg, maar tot een duidelijke koerswijziging heeft dit niet geleid. Dat
valt ook niet mee met deze mammoettanker. Want al zou de politieke wil aanwezig
zijn, de machtige lobby van al degenen die aan het huidige systeem een
dikke boterham verdienen is niet een-twee-drie onschadelijk gemaakt. Het lijkt
ook nauwelijks uit te maken welke coalitie in Den Haag de lakens uitdeelt, want
ook het kabinet-Rutte wekt niet de indruk doordrongen te zijn van een sense of urgency als het gaat om het
aanpakken van de misstanden in het onderwijs. Te vrezen valt dat de
mammoettanker eerst op de rotsen moet lopen voordat er wordt ingegrepen.